Fibromyalgi og det lilla hjertet

Fibromyalgi og det lilla hjertet: Et symbol for håp, respekt og likeverd

Det lilla hjertet har en sterk symbolikk for personer med fibromyalgi og usynlig sykdom. Det symboliserer nemlig håp, respekt, samhold og likeverd.

Å være rammet av usynlig sykdom er svært krevende. I tillegg til å leve med kroniske smerter og symptomer er det også slik at denne pasientgruppen også opplever mange urettferdige holdninger. Å måtte slåss for å bli sett og hørt når man er kronisk syk… slik skal det ikke være! Det er rett og slett veldig urettferdig ovenfor mennesker som allerede har det vanskelig. Og det er nettopp derfor vi må jobbe daglig med å fremme kunnskap blant allmennheten om kroniske smertesyndromer og usynlig sykdom. På den måten kan vi forbedre holdninger og jobbe aktivt for likeverd og respekt.

– Det lilla hjertet og den lilla sommerfuglen

Visste du at hele mai er Fibromyalgi Awareness Month? Og at 12.mai er Fibromyalgia Awareness Day? Dette er måneden hvor du oppfordres til å markere din støtte ved å vise fram lilla hjerter, lilla sommerfugler og lignende støtteerklæringer. Over hele verden bruker personer slike støttesymboler i mai. Og det er jo ganske kult? Kanskje har du lagt merke til at våre klinikere har på en lilla sommerfugl-pin når de holder foredrag? Det er nettopp for å vise vår støtte til alle med usynlig sykdom.

Vis din støtte du også: Lilla sommerfugl-pin

Denne nydelige lilla sommerfugl-pinen med lilla sløyfe symboliserer en tydelig støttemarkering for personer med fibromyalgi og usynlig sykdom. Du kan lese mer om den og eventuelt også bestille den her (lenken åpner i et nytt leservindu).

Vis din støtte: Lilla halskjede med lilla hjerte

Her kan du se en annen måte å vise støtte på. Nemlig ved å gå med et vakkert halskjede med lilla hjerte. Hjertet er laget av slipt lilla Amethyst-quartz naturstein. Du kan bestille det her (lenken åpner i nytt leservindu).

– Personer med usynlig sykdom fortjener også bli sett!

Mange personer med usynlige sykdommer står overfor unike utfordringer i helsevesenet og hverdagen. Usynlige sykdommer refererer altså til tilstander som ikke er synlige på utsiden, men som kan forårsake betydelige symptomer og begrensninger for de som opplever dem.

Manglende forståelse for usynlig sykdom

En av de største utfordringene er manglende forståelse og anerkjennelse av usynlige sykdommer. Dette støttes også i studien «Stigma of visible and invisible chronic conditions» publisert i tidsskriftet Journal of Advanced Nursing.¹ Fordi symptomene ikke er åpenbare, kan det være vanskelig for andre å forstå eller tro på den smerten og belastningen som disse personene opplever. Dette kan føre til at de blir undervurdert, ikke får den nødvendige støtten eller blir møtt med mistenksomhet.

Kan møte utfordringer i helsevesenet

I helsevesenet kan det være vanskelig å få riktig diagnose og adekvat behandling for usynlige sykdommer. Mange av symptomene kan være diffuse og overlappende, noe som gjør det utfordrende å identifisere den underliggende årsaken. Dette kan føre til forsinkelser i behandlingen og frustrasjon for pasienten.

Eidsvoll Sundet Kiropraktorsenter og Fysioterapi er en del av det faglige nettverket Vondtklinikkene. Våre klinikkavdelinger ved Vondtklinikkene (klikk her for fullstendig oversikt over våre klinikker), inkludert i Oslo (Lambertseter) og Viken (Eidsvoll Sundet og Råholt), innehar en særegent høy faglig kompetanse innen utredning, behandling og rehabilitering av smerter og skader. Ta kontakt med oss dersom du ønsker hjelp av terapeuter med ekspertise innenfor disse fagområdene.

Får ikke hjelpen de trenger

En annen utfordring er tilgangen til helsetjenester og støtte. Majoriteten av usynlige sykdommer er kroniske og krever regelmessig oppfølging og behandling. Imidlertid kan det være begrensninger i tilgangen til spesialiserte helsetjenester, spesielt for de som bor i mindre befolkede områder eller har begrensede økonomiske ressurser. Dette kan føre til at personer med usynlige sykdommer ikke får den nødvendige hjelpen og behandlingen de trenger.

Kan skape sosiale og arbeidsmessige vanskeligheter

I hverdagen møter personer med usynlige sykdommer også utfordringer når det gjelder arbeid, utdanning og sosiale forhold. De kan oppleve begrensninger i hvordan de blir behandlet og egne energinivåer, noe som kan påvirke deres evne til å delta fullt ut.

– Vondtklinikkene: Vi er her for deg!

Viktig at personer med usynlig sykdom får den støtten de trenger

Slike utfordringer som nevnt ovenfor kan føre til at personer med usynlige sykdommer ikke får den nødvendige hjelpen de trenger, og kan oppleve utfordringer med å opprettholde jobb, fullføre utdanning og opprettholde sosiale forhold.

– Vi må jobbe for et mer inkluderende og forståelsesfullt samfunn

Det er viktig å øke bevisstheten om usynlige sykdommer og jobbe for å skape et mer inkluderende og forståelsesfullt samfunn. Dette kan inkludere bedre utdanning og opplæring for helsepersonell, støttegrupper og ressurser for de som lever med usynlige sykdommer, samt økt offentlig bevissthet og aksept ved å fremme helseinformasjon om kroniske smertesyndromer og usynlig sykdom.

VIDEO: 5 bevegelighetsøvelser for personer med fibromyalgi

I denne videoen nedenfor viser kiropraktor Alexander Andorff, som er både allmennkiropraktor og idrettskiropraktor, fram 5 anbefalte øvelser som kan motvirke stive ledd og anspente muskler hos personer med fibromyalgi.

Bli med i familien vår og abonner gratis på vår Youtube-kanal (lenken åpner i nytt vindu). På kanalen vår finner du en rekke gratis helseressurser og treningsprogrammer tilpasset dine plager og ulike diagnoser.

1. Joachim et al. Stigma of visible and invisible chronic conditions. J Adv Nurs . 2000 Jul;32(1):243-8.

Coverbilde (lilla hjerte): iStockphoto (lisensiert bruk). Stock photo ID: 1928549191 Credit: Marcio Binow Da Silva

Artikkel: Fibromyalgi og det lilla hjertet: Et symbol for håp, respekt og likeverd