Senevevsverktøy (IASTM)

Vi behandler skader og betennelser i sener ved bruk av senevevsverktøy i Eidsvoll. Behandlingen blir også gjerne kalt IASTM eller Graston. IASTM står for det engelske instrument-assisted soft tissue mobilization.

Behandling med senevevsverktøy har godt dokumentert effekt mot både skader og feilfunksjon i senevev og bløtvev. Systematiske oversiktsstudier har dokumentert at denne behandlingen øker bevegeligheten i muskelvev og senevev hos personer både med og uten skader. I tillegg til signifikant smertelindring og forbedring for de med seneskader og muskelskader.¹ Ved Eidsvoll Sundet Kiropraktorsenter og Fysioterapi har vi omfattende erfaring og kompetanse innenfor denne behandlingsmetoden, og hjelper deg gjerne med smerter og skader i bløtvev, muskler, sener og bindevev.

– En dypvevsbehandling som stimulerer reparasjon og bryter ned skadet vev

Behandling med senevevsverktøy (IASTM) er klassifisert som en dypvevsbehandling. Behandlingsteknikken fungerer ved at klinikeren bruker senevevsverktøy på å jobbe dypt inn i det smertesensitive og skadde området. Den fungerer både ved muskelsmerter, bindevevsrestriksjoner, seneskader, senebetennelser og senefestebetennelser (entesitt).

– Vondtklinikkene: Alle våre klinikker tilbyr behandling med senevevsverktøy

For å tilby et helhetlig behandlingstilbud er det viktig å inneha faglig kompetanse innenfor en rekke behandlingsteknikker. Inkludert senevevsbehandling med instrument assistert bløtvevsbehandling. Husk at alle våre klinikkavdelinger tilknyttet Vondtklinikkene Tverrfaglig Helse tilbyr behandling med senevevsverktøy (IASTM). I tillegg til våre tverrfaglige klinikker på Eidsvoll Sundet og Råholt i Eidsvoll kommune, Akershus, har vi også – blant annet – klinikk i Oslo. Du kan se en oversikt over våre klinikker her (lenken åpner i nytt leservindu).

«- Seneskader og senebetennelser innebærer strukturelle skadevevsforandringer. Senefibrene mister fleksibilitet, mobilitet og elastisitet, når de er skadet. Å sette i gang reparasjonsprosesser i senene innebærer nedbryting av seneknuter (ansamlinger av skadet senevev), øke sirkulasjonen, redusere væskedannelse og stimulere kollagendannelse i senefibrene. Dette kan gi raskere bedring, forbedret oksygentilførsel og skadetilheling.«

Behandling av seneskader og senebetennelser

(Illustrasjon 1: En seneskade i det ytre senefester på albuen. Også kjent som lateral epikondylitt.)

For å forstå mer av hvorfor senevevsverktøy er en effektiv behandling mot skader og betennelser i sener og muskler, må vi forstå hva seneskader og senebetennelser er. La oss se nærmere på hva det faktisk innebærer.

Hva er senevevsverktøy?

Senevevsverktøy er også kjent som Graston eller IASTM. Dette innebærer et komplett sett med senevevsverktøy som er tilpasset ulike områder på kroppen.

Typer av skader og betennelser i sener

Sener er området hvor en muskel fester inn mot bein. I sener kan det oppstå skader og betennelsesreaksjoner i senefibrene. Dette skyldes gjerne langvarig feilbelastning eller en mer akutt overbelastning. Her er noen begrep du bør kjenne til:

• Tendinopati: Et samlebegrep for feilfunksjon eller skader i sener.
  • Tendinose: Betyr seneskade. Altså strukturelle skadeforandringer i senen.
  • Tendinitt: Endingen -itt indikerer en senebetennelse. Betennelsesreaksjonene skyldes vanligvis underliggende skade i senen.

Når man diagnostiserer slike seneskader og senebetennelser er det viktig med en grundig undersøkelse. Våre klinikere vil hjelpe deg med å kartlegge omfanget av skadevev og feilfunksjoner.

Eidsvoll Sundet Kiropraktorsenter og Fysioterapi er en del av klinikknettverket Vondtklinikkene Tverrfaglig Helse. Våre klinikkavdelinger ved Vondtklinikkene (klikk her for fullstendig oversikt over våre klinikker), inkludert i Oslo (Lambertseter) og Viken (Eidsvoll Sundet og Råholt), innehar en særegent høy faglig kompetanse innen utredning, behandling og rehabilitering av smerter og skader. Ta kontakt med oss dersom du ønsker hjelp av terapeuter med ekspertise innenfor disse fagområdene.

Hvilke seneskader og senebetennelser kan vi behandle?

Senevevsverktøy (IASTM) har et ganske bredt behandlingsfelt. Mange er kjent med at denne behandlingsmetoden kan brukes ved nakkeplager, ryggsmerter og skulderskader. Men det kan også brukes mot en rekke diagnoser i øvre og nedre ekstremiteter (armer og bein).

Diagnoser som kan behandles i øvre ekstremiteter:

• Tennisalbue (lateral epikondylitt)
  • Golfalbue (medial epikondylitt)
  • Karpaltunnelsyndrom
  • Bicepstendinopati (seneplager i bicepsmuskelen)
  • Rotator cuff (skulderstabilisatormusklene)

Diagnoser som kan behandles i nedre ekstremiteter:

• Akillesseneplager og fortykket akillessene
  • Senebetennelse i hælen
  • Senebetennelse i kneet
  • Patellofemoralt smertesyndrom (fremre knesmerter)
  • Hamstringskader (bakre lår)
  • Muskelskader i fremre lår (quadriceps)
  • Ankelovertråkk
  • Beinhinnebetennelse
  • Plantar fascitt (bindevevsdiagnose under hælen)
  • Mortons nevrom (bindevevsfortykkelse som trykker mot nerve mellom tærne)
  • Trokantertendinitt (senebetennelse i hoftekulen)

Som du forstår av ovenstående av ovenstående kan senevevsverktøy benyttes mot de aller fleste typer av seneskader og senebetennelser, men også bindevevsrestriksjoner og muskelplager. Våre klinikker tilbyr også trykkbølgebehandling, som også er en godt dokumentert behandling mot skader og betennelser i sener, bindevev og muskler.

Studie: Dokumentert positiv effekt mot karpaltunnelsyndrom

Forskning har vist at behandling mot symptomer og smerter grunnet karpaltunnelsyndrom i håndleddet har dokumentert effekt.² Karpaltunnelsyndrom er en avklemming av mediannerven i håndleddet. De positive resultatene av fysikalsk behandling med senevevsverktøy inkludere forbedrede nervesignaler, mindre smerter og forbedret håndleddbevegelighet. Ved følg-opp etter tre måneder var det vedvarende god effekt.

Utredning og undersøkelse av seneplager

Seneplager (tendinopatier) kan føre til flere forskjellige symptomer og smerter. De vanligste symptomene ved skader og betennelser i sener inkluderer:

• Smerter som blir forverret når du beveger seneområdet
  • Redusert leddbevegelighet i området
  • En følelse av at senen er stram og forkortet
  • Senen kan ‘glippe over’ og lage lyd
  • Mulig væskeansamling i området (ødem)

Bildediagnostisk utredning av seneskader

Ved mistanke om større skader eller avrivninger har våre kiropraktorer henvisningsrett til bildediagnostikk. Eksempler på bildediagnostikk inkluderer røntgen, MR undersøkelse og CT skanning. For kartlegging av strukturelle skadeforandringer i sener og muskler er det best med MR undersøkelse, da denne viser både bløtvev og beinvev på en optimal måte.

Oppsummering: Behandling med senevevsverktøy (IASTM) i Eidsvoll

Vi har to tverrfaglige klinikker i Eidsvoll kommune. Klinikken vår her på Eidsvoll Sundet og en på Råholt. Ved begge klinikker tilbyr behandling av seneskader og senebetennelser med senevevsverktøy – også gjerne kalt Grastonbehandling eller IASTM. Behandlingen fungerer ved at den stimulerer dype reparasjonsprosesser og framskynder raskere tilheling i senene. Vi tilbyr også trykkbølgebehandling mot seneskader. Husk også at du kan stille oss spørsmål ved å kontakte oss når som helst. Vi besvarer alle henvendelser.

«Alle våre kiropraktorer og fysioterapeuter har god kompetanse innenfor behandling med senevevsverktøy. Dette innebærer at du kan velge hvem som helst av våre klinikere på vår online timebestilling her når du ønsker denne typen av behandling.»

VIDEO: Øvelser mot senebetennelse i skulderen

I denne videoen nedenfor viser kiropraktor Alexander Andorff, som er både allmennkiropraktor og idrettskiropraktor, fram et treningsprogram med øvelser mot senebetennelse i skulderen. Flere av videoene utføres med pilatesbånd (elastisk, flatt treningsbånd). I tillegg til aktiv behandling kan en skumrulle være et svært godt egentiltak for å løse opp i muskelspenninger. Du kan lese mer om den anbefalte skumrullen her (produktanbefalingen åpner i et nytt leservindu).

Bli med i familien vår og abonner gratis på vår Youtube-kanal (lenken åpner i nytt vindu). På kanalen vår finner du en rekke gratis helseressurser og treningsprogrammer tilpasset dine plager og ulike diagnoser.

Forskning og kilder: Behandling av sener med IASTM

1. Seffrin et al, 2019. Instrument-Assisted Soft Tissue Mobilization: A Systematic Review and Effect-Size Analysis. J Athl Train. 2019 Jul;54(7):808-821.
  2. Burke et al, 2007. A pilot study comparing two manual therapy interventions for carpal tunnel syndrome. J Manipulative Physiol Ther. 2007 Jan;30(1):50-61.

Coverbilde: iStockPhoto (lisensiert bruk) Stock photo ID: 1684203409 Credit: yacobchuk

Bilde 2 (seneskade i albuen): iStockPhoto (lisensiert bruk) Stock photo ID: 902990088 Credit: Andreus

Artikkel: Behandling med senevevsverktøy (IASTM) ved Eidsvoll Sundet Kiropraktorsenter og Fysioterapi (Akershus)