Kronisk Myofascielt Smertesyndrom (KMS)

Kronisk Myofascielt Smertesyndrom (KMS) er en diagnose som beskriver kroniske muskelsmerter. Diagnosen inkluderer ofte smerter og betennelser i bløtvevet i kroppen. Ved Eidsvoll Kiropraktorsenter og Helse utreder og behandler vi regelmessig pasienter med denne smertediagnosen.

Hva er Kronisk Myofascielt Smertesyndrom?

MPS er en kronisk tilstand som kan påvirke muskulaturens bløtvev og fascia (bindevevet som dekker musklene). Et myofascielt smertesyndrom kan inkludere kun en muskel eller flere muskelgrupper – dette varierer. I noen tilfeller kan området hvor personen opplever verkingen være distalt fra det faktiske området som er rammet av KMSS. Forskningen tror at det faktiske skadevevet gjør at et triggerpunkt utvikles, som til slutt fører til smerter andre steder. For eksempel slik som når muskulatur i øvre rygg og skuldre refererer smerte opp mot nakken. Dette fenomenet kalles referert smerte.

Hva forårsaker Myofasciell Smerte?

Myofascielle smerter kan oppstå på grunn av muskelskader eller overdreven belastning på en muskel, sene eller et muskelbånd. Dette kan oppstå akutt eller over lengre tid. Andre årsaker inkluderer:

• Skader på muskelfibrene
  • Gjentatte repetitive bevegelser
  • Mangel på aktivitet (som når man har armen i fatle ved armbrudd)

Hva er Symptomene på Myofascielle Smerter?

Myofascielle smerter bruker vanligvis å involvere muskelsmerter med spesifikke «triggende» eller «ømme» punkter. Populært kalt triggerpunkter. Smerten kan forverres ved økt aktivitet eller stress. I tillegg til den lokale og regionale smerten som karakteriserer myofascielt smertesyndrom kan de som har diagnosen også oppleve å lide av depresjon, utmattelse og atferdsforstyrrelser.

Hvordan blir Myofasciell Smerte Diagnostisert?

Triggerpunktene er lette å finne for en kliniker, og kan indikeres ved smerten som føles når noen legger press på en spesifikk del av pasientens kropp. Det finnes to typer triggerpunkter relatert til diagnosen myofascielt smertesyndrom:

• Et aktivt triggerpunkt er et område hvor du føler ekstrem ømhet, som vanligvis ligger innenfor skjelettmuskulaturen og assosieres med lokale eller regionale smerter.
  • Et latent triggerpunkt er et sovende (inaktivt) område som har potensiale til å oppføre seg som triggerpunkt. Dette kan føre til svakhet i musklene eller begrenset bevegelseskapasitet.

Hvordan Behandles Myofasciell Smerte?

Kronisk myofascielt smertesyndrom responderer normalt sett best på en kombinasjon av ulike behandlinger. Hos oss bruker vi gjerne en kombinasjon av intramuskulær nålebehandling, laserterapi og massasje for å bryte ned skadevevet i muskulaturen. Dette setter i gang en positiv effekt i det behandlede området i form av økt blodsirkulasjon, samt redusert smertesensitivitet.

Våre klinikere er offentlig autoriserte og har dermed også lov til å bruke biostimulerende laser. Visste du at kun leger, fysioterapeuter og kiropraktorer er de som har lov til å bruke terapeutisk laserterapi klasse 3B? Det er altså ikke en behandling som skal utføres av andre enn de tre nevnte yrkesgruppen (ref: strålevernsforskriften [Lovdata]).

Du kan lese mer om vår terapeutiske laserbehandling for muskel og skjelettlidelser her hvis ønskelig.

Oppsummering

Kronisk myofascielt smertesyndrom kan ramme hvem som helst. Det hele skyldes en oppbygning av smertesensitivt bløtvev i en eller flere muskler, som deretter begynner å avgi kroniske smerter. I vår erfaring kan smertesyndromet bli betydelig bedre ved en kombinasjon av ulike behandlingsmetoder og spesifikke treningsøvelser.

VIDEO: 5 Øvelser som kan Hjelpe mot Myofascielle Smerter i Nakke og Skulder

Her ser du vår egen kiropraktor Alexander Andorff som viser fram noen øvelser som kan gjøre godt for stramme muskler i nakke og øvre rygg. Abonner gjerne gratis på Youtube-kanalen vår for gratis treningsprogrammer og nyttige helsekunnskapsvideoer.

Spørsmål? Eller ønsker du å bestille en time?

Ta gjerne kontakt med oss dersom du har spørsmål. Vi jobber alltid for å være i toppeliten innen utredning og behandling av muskel- og skjelettlidelser, og vil alltid gjøre vårt ytterste for å oppnå optimale resultater innen funksjonell forbedring og smertelindring.