Vondt i Korsryggen når jeg Sitter

Hvorfor har jeg Vondt i Korsryggen når jeg Sitter?

Det kan være flere mulige diagnoser og årsaker til at du opplever korsryggsmerter når du sitter ned.

I denne artikkelen vil du få svaret på spørsmålet mange stiller seg: ‘Hvorfor har jeg Vondt i Korsryggen når jeg Sitter?’ Vi vil også vise deg hvorfor disse smertene oppstår, hva de skyldes, samt hvordan man kan forebygge og behandle de. På bunnen av artikkelen viser vi også en god treningsvideo som kan hjelpe mot smerter i korsryggen.

 

I denne artikkelen vil du lære mer om:

  • Årsaker til at man får Smerter i Korsryggen ved Sitting
  • Smerter i Øvre Rygg og Nakke ved Sitting
  • Forebygging av Korsryggsmerter grunnet Stillesitting
  • Behandling av Korsryggsmerter
  • Øvelser og Trening mot Smerter i Korsryggen Grunnet Sitting (inkludert VIDEO)

Uansett om du opplever det som en skarp smerte eller verking, så kan korsryggsmerter være veldig slitsomt og frustrerende. Fire av fem voksne opplever det i løpet av livet. Smerter i korsryggen defineres som smerter i ryggvirvlene fra L1 til L5 – dette innebærer de fem laveste ryggvirvlene i ryggraden. En vanlig grunn til at du har vondt i ryggen kan være feilaktig sitteposisjon og ‘sitteteknikk’. Om du sitter for lenge i en stilling, enten om det er henslengt eller bøyd, så kan det over tid legge et gradvis økende press på mellomvirvelskivene – de væskefylte putene som ligger mellom ryggvirvlene, og som beskytter virvlene fra å gnisse mot hverandre.

 

Derfor får du Vondt i Korsryggen når du Sitter

Her går vi gjennom en rekke mulige årsaker til at du opplever smerter i korsryggen når du sitter ned. Disse inkluderer blant annet:

  • Isjias
  • Skiveprolaps eller Skiveskade
  • Muskulær Feilfunksjon
  • Slitasjeforandringer (artrose)
  • Spinal Stenose
  • Sittestilling

 

Isjias

Isjias er smerter fra isjasnerven – et nervekompleks som går fra ryggraden og ned på baksiden av beina dine helt ned til føttene. Isjias kan oppstå av flere grunner, men den vanligste skyldes en kombinasjon av feilfunksjon i ryggens ledd og muskler. Dette kan dermed føre til at isjiasnerven blir avklemt eller irritert i varierende grad.

Smertene kan oppleves som verking, nummenhet eller som skarpe elektriske smerter. Om du har en jobb som innebærer mye sitting, og deretter sitter mye på fritiden, så kan dette føre til at tilstanden blir forverret. Normalt sett rammes man av isjias i kun den ene siden.

 

Skiveprolaps

Smerter i korsryggen er ofte blant det første du vil legge merke til om du har skiveprolaps. Ved et skiveprolaps har den myke massen inne i mellomvirvelskiven sivet ut, og trykker bakovre mot nerver i bakkant av ryggvirvelen – som også kan føre til stråling eller nummenhet nedover beinet. Når du sitter oppstår det økt trykk. Dette trykket på skiven skviser den ut av den normale fasongen sin, og kan føre til økte smerter grunnet press mot både ryggmargen og nervene i området. Skiveprolaps kan oppstå akutt på grunn av akutt overbelastning eller komme gradvis grunnet feilbelastninger over tid.

 

Muskulær Feilfunksjon og Muskelstrekk/Muskelspasme

En muskelstrekk i korsryggen kalles også korsryggstrekk. Dette oppstår når kroppen opplever en overbelastning i området, for eksempel grunnet at du overstrekker eller vrir ryggen din i et løft eller lignende. En muskelstrekk kan gjøre at ryggen kjennes stiv og vanskelig å bevege på. Overaktive og smertesensitive muskler i korsryggen kan også respondere særdeles dårlig på stillesitting over lengre tid, da det fører til at de ikke får tilstrekkelig hvile.

 

Degenerativt Skivesyndrom

Når skivene innimellom virvlene i korsryggen blir slitt, så kalles det for degenerativt skivesyndrom. Skivene kan blir gradvis slitt og nedbrutt etterhvert som vi blir eldre, og slitasjen kan føre til rifter på utsiden av mellomvirvelskivene. Annulus fibrosus er ytterlaget som holder nucleus pulposus, den myke midtdelen av skivene, på plass.

Det er viktig å nevne at slitasje på skivene er ganske normalt, og at mange har dette uten å ha symptomer i det hele tatt. Men i visse tilfeller kan det øke risikoen for at skiven blir rammet av et prolaps, og at det oppstår både lokale smerter og nervesmerter grunnet dette. Man kan redusere sjansen for skiveslitasje ved å unngå for mye stillesitting, unødvendig overbelastning og opprettholdelse av god kjernestyrke.

 

Spinal Stenose

Virvelen i ryggraden har et hull i midten som kalles for spinalkanalen. Det er inne i denne at ryggmargen ligger. Ryggmargen knytter nervene i resten av kroppen til hjernen din. Når denne kanalen ikke er stor nok, så kan ryggmargen bli avklemt, som kan føre til smerter, svakhet og nummenhet. Dette kalles for spinal stenose. Spinal stenose kan oppstå som resultat av skader, artrose/beinpåleiring og prolaps. Noen mennesker blir også født med naturlig smal spinalkanal, så for disse er det høyere risiko for å bli rammet av spinal stenose.

Når vi sitter, så komprimerer vi også ryggraden, med de tilhørende strukturene. Stillesitting kan forverre spinal stenose grunnet vedvarende kompresjon.

 

Manglende Kjernemuskulatur

Kjernemusklaturen din finnes rundt midjen i ryggen, lårene, magen og rumpa. Om disse er for svake er det mulig at de ikke klarer å støtte ryggen din optimalt, som igjen kan resultere i smerter.

 

Smerter i Øvre Rygg og Nakke ved Sitting

Mange opplever smerter i nakken og øvre del av ryggen grunnet dårlig holdning når man ser på PCen, mobilen eller TV. Disse fungerer nemlig som en slags avledningsmanøver, som gjør at du kan sitte med veldig dårlig holdning over flere timer. Det er gjerne først når du skal reise deg opp igjen at du kjenner ubehaget og hvor stiv du kjenner deg. Det er viktig å ta slike symptomer på alvor, og å oppsøke kyndig hjelp når du kjenner at ting gradvis blir verre og verre.

 

Forebygging av Smerter Grunnet Feil Sittestilling

Bedre sittestilling utgjør en viktig forskjell. Men hva er egentlig en god sittestilling? Her er ekspertene enige om en ting: variasjon. Og det er her uttrykket “den neste er den beste” stammer fra. Det er nemlig ikke slik at en genial sittestilling er best, for det er nemlig variasjon fra stilling til stilling som er den beste løsningen. Sannsynligvis ble du fortalt at du måtte sitte med rett rygg av foreldrene eller lærerne dine når du var barn, og det var jo det man trodde på den tiden – at man måtte sitte rett som en spiker hele tiden. Det er vel og bra en stund, men hvis du sitter sånn hele tiden, så vil det også utvikle seg til å bli et problem.

Men med det sagt, så sitter de aller fleste av oss alt for lite rett. Mange av oss sitter henslengt med bøyd rygg og krummet nakke. Du gjør det kanskje nå? For å hjelpe deg med å sitte mer oppreist og ‘riktig’, så kan du forestille deg at kroppen din skal strekke seg langs en rett linje som brer seg opp ryggen din, ut av hodet ditt og opp i taket. Hold skuldrene senket og ikke la bekkenet bøye seg framover.

En annen løsning: Ikke sitt for lenge av gangen. Ta mikropauser og hold deg i bevegelse. På denne måten kan du variere belastningen, og sørge for at ikke enkeltstrukturer blir overbelastet.

 

Behandling av Ryggsmerter i Lavryggen

Mange av våre pasienter har jobber hvor de får mye statisk belastning grunnet sitting gjennom arbeidsdagen. Dette kan for eksempel skyldes at de jobber på kontor med mye stillesitting. Heldigvis finnes det godt dokumenterte behandlingsformer mot smerter i korsryggen grunnet for mye sitting. Ofte skyldes problemet langvarig kompresjon, som har gitt en lavere skivehøyde og trangere plassforhold. Ved å benytte spesielle behandlingsteknikker kan vi øke skivehøyden og stimulere tilheling i det affekterte området.

Behandlingen består gjerne av en kombinasjon av muskulært arbeid, leddkorrigering og behandlinger som kan promotere tilheling og forbedret funksjon – inkludert biostimulerende laserterapi. Vi bruker blant annet følgende behandlingsmetoder:

Intramuskulær akupunktur

Laserterapi

Massasje og muskelarbeid

Moderne kiropraktorbehandling

Traksjonsbehandling for Bedre Plassforhold

 

Trening og Øvelser mot Smerter i Lavryggen

Stiv som en pinne i nedre del av ryggen? Da kan det være greit å gjøre noe med det. Du kan jo for eksempel prøve deg på disse fem øvelsene mot stramme ryggmuskler? Ved å gjøre de daglig kan du stimulere bedre leddbevegelighet, samt redusere smertesensitivitet i ryggmusklene.

For å få en frisk rygg, så er det veldig viktig at man jobber med begge disse nøkkelfaktorene (ledd og muskler) for å få optimale resultater.

 

VIDEO: 5 Øvelser mot Stramme Ryggmuskler

Her ser du fem gode ryggøvelser som kan fungere forebyggende mot anspente muskler i ryggen og ryggspasmer. Videoen er presentert av vår egen kiropraktor Alexander Andorff, og vi håper du har nytte av dem. Abonner gjerne gratis på youtube-kanalen for flere gode treningsprogrammer.

 

Konklusjon

Korsryggsmerter kan utredes og behandles. Det er veldig viktig at man tar smertene på alvor, og at man tar grep for å bli kvitt problematikken før det forverrer seg. Vi hjelper deg gjerne.

Ta gjerne kontakt med oss ved eventuelle spørsmål – eller for å bestille time.

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *