Hodepine foran på hodet og pannen: Årsaker og behandling

Hodepine foran på hodet og pannen: Årsaker og behandling

Vondt i fremre delen av hodet kan skyldes flere diagnoser. Her ser vi nærmere på mulige årsaker som kan gi hodepine foran på hodet og pannen.

En hodepine som gir smerter foran på hodet og i pannen er vanligvis grunnet stresshodepine, anspente muskler i nakken og kjeven, slitne øyne eller bihulebetennelse. I denne guiden vil du lære mer om hvordan du kan kjenne igjen de forskjellige diagnosene, og hva du kan gjøre for å bli bedre.

– En helhetlig tilnærming og endringer i hverdagen er viktig

For å håndtere denne typen av hodepine er det viktig at man reduserer stressbelastningen i hverdagen, holder seg hydrert og opprettholder god fysisk helse. Dårlig holdning og lut rygg kan også være medvirkende årsaker til denne typen av vondt i hodet. Vi tilbyr utredning og behandling av hodepine her i Eidsvoll kommune ved våre to lokale klinikker, både denne i Sundet og vår andre klinikkavdeling på Råholt. I tillegg har Vondtklinikkene Tverrfaglig Helse også klinikkavdelinger andre steder i landet, inkludert i Oslo. Du kan se en oversikt over våre klinikkavdelinger her (lenken åpner i et nytt leservindu).

– I denne guiden vil du lære mer om hodepine i fremre delen av hodet. I tillegg til å få hjelp med aktiv behandling er det nyttig å kjenne til gode egentiltak, for eksempel egenmassasje med skumrulle eller triggerpunktball. Eller umiddelbar lindring med migrenelue. Nederst i artikkelen kan du se video vi har laget med anbefalte nakkeøvelser mot cervikogen hodepine. Alle produktanbefalinger åpnes i et nytt vindu.

Blant de vanligste hodepineområdene

Det er viktig å nevne at denne typen hodepine er blant de aller vanligste. Heldigvis kan man, i majoriteten av tilfellene, begrense både antall tilfeller og intensitet ved hjelp av livsstilsendringer, fysikalsk behandling og nakkeøvelser. Blant annet har tørrnåling (intramuskulær akupunktur) og triggerpunktbehandling på nakkemusklene dokumentert effekt mot de fleste typene av hodepine foran på hodet. I denne artikkelen ser vi nærmere på årsakene til denne typen av hodepine, og gir deg også konkrete og god tiltak som vil kunne hjelpe deg med å få en bedre hverdag uten like mye hodepine.

Stresshodepine (tensjonshodepine)

Stresshodepine og nakkehodepine er de vanligste formene av hodepine. Og majoriteten av oss vil, i varierende grad, kunne være plaget med dette gjennom livet. Karakteristiske symptomer ved stresshodepine inkluderer:

  • Et verkende, konstant ubehag i pannen og hode
  • Smerter i pannen, tinning og / eller bak øynene
  • Trykkømhet i ansiktet, nakken, skuldrene, kjeven og hodet
  • En følelse av stramhet eller trykk rundt hodet (sammenlignes ofte med følelsen av et bånd eller et belte rundt hodet og pannen)

– Hvor lenge varer stresshodepine?

Varigheten på tensjonshodepine er vanligvis alt fra 30 minutter til mange timer, men kan også i sjeldnere tilfeller vedvare i flere dager. I tillegg, grunnet den underliggende naturen til denne typen av hodepine, kan det forekomme flere hodepineanfall relativt tett etter hverandre. Aktive tiltak som å stresse ned og få muskulær behandling vil kunne hjelpe deg med å redusere risikoen for gjentagende hodepine.

Stresshodepine og vanlige triggere

Vanlige triggere inkluderer stress, nedstemthet og muskelspenninger i kjeven og nakken. Stivhet i midtryggen og nakkeovergangen er også ofte medvirkende faktorer.

Unngå for mye smertestillende (det kan faktisk gi deg vondt i hodet)

Husk at det er lett å ty til smertestillende medikamenter mot denne typen av hodepine, men det kan faktisk fungere mot sin hensikt. Personer som regelmessig tar slike smertestillende kan nemlig utvikle det vi kaller for medikamentell hodepine. Og nettopp derfor er det så viktig at man heller tar tak i de underliggende årsakene, slik som stress og spenninger. Gode råd og tiltak mot stresshodepine inkluderer:

  • Massasje og muskulær behandling
  • Tørrnåling mot muskelspenninger
  • Lette nakkeøvelser
  • En varm dusj
  • Kuldepakning oppe på hodet

Hodepine og vondt i hodet skal ikke være en del av hverdagen din. Ta tidlige grep og få hjelp for å forhindre at det forverrer seg og blir en regelmessig plage. Vi hjelper deg mer enn gjerne, og bruker en kombinasjon av behandlingsteknikker og rehabiliteringsøvelser for å oppnå best mulige resultater.

Eidsvoll Sundet Kiropraktorsenter og Fysioterapi er en del av det faglige nettverket Vondtklinikkene. Våre klinikkavdelinger ved Vondtklinikkene (klikk her for fullstendig oversikt over våre klinikker), inkludert i Oslo (Lambertseter) og Viken (Eidsvoll Sundet og Råholt), innehar en særegent høy faglig kompetanse innen utredning, behandling og rehabilitering av kroniske smerter. Ta kontakt med oss dersom du ønsker hjelp av terapeuter med ekspertise innenfor disse fagområdene.

Nakkehodepine (cervikogen hodepine)

Nakkehodepine refererer til hodepine som stammer fra nakkens muskler, nerver og ledd. Blant annet kan muskulære spenninger og «leddlåsninger» være konkrete eksempler som kan føre til denne typen av vondt i hodet. En helhetlig funksjonell vurdering er nødvendig for å kunne gi best mulig behandling og spesifikke rehabiliteringsøvelser.

– Vårt tverrfaglige team har omfattende faglig kompetanse innenfor hodepine

Både våre kiropraktorer og fysioterapeuter har lang erfaring innenfor utredning, behandling og rehabilitering av hodepine. Noe som igjen innebærer at du trygt kan velge hvem som helst av dem i vår online timebestilling eller når du ringer og bestiller time. Ved mer komplekse og langvarige problemstillinger er det ikke uvanlig at de også samarbeider tverrfaglig.

Behandling av nakkehodepine

Hvilke fysikalske behandlingsteknikker man benytter seg av er avhengig av funnene som blir gjort ved den funksjonelle og kliniske undersøkelsen. I majoriteten av tilfellene skyldes nakkehodepinen en kombinasjon av muskelknuter (triggerpunkter), muskelspenninger, hypomobile ledd (leddstivhet) og i, visse tilfeller, kan det også skyldes nerveirritasjon. Noen av behandlingsmetodene som har god effekt mot nakkehodepine inkluderer:

  • Intramuskulær akupunktur
  • Leddmobilisering og leddjustering
  • Massasje (både klassisk og idrettsmassasje)
  • Triggerpunktbehandling (muskelknuteterapi)
  • Traksjonsbehandling for nakken (tilpasset strekkbehandling)

Behandlingen vil sikte seg inn mot områdene som vurderes å være smertegivende, og i tillegg vil klinikeren også sette sammen et treningsprogram med spesifikke øvelser som er individuelt tilpasset dine svakheter og ubalanser.

Tips: Egenmassasje med triggerpunktball

En triggerpunktball med massasjepigger er et nyttig egentiltak for de aller fleste av oss. Du bruker den rett og slett ved å trykke den inn mot muskelspenninger med moderat trykk – samtidig som at du ruller den i enkle sirkelbevegelser. Klikk på bildet eller lenken for å lese mer om denne anbefalte triggerpunktballen. Å rulle på en skumrulle kan også være gunstig for stive og ømme områder. Som du forstår er vi opptatt av at du skal oppleve langvarig bedring og optimale resultater.

Bihulehodepine (vondt i hodet grunnet sinusitt)

Allergier eller infeksjoner kan føre til at bihulene blir betente. Noe som er bedre kjent som en bihulebetennelse. Hevelsen og inflammasjonen i bihulene kan resultere i hodepine foran på hodet, og trykkømhet i pannen, over kinnene og rundt øynene. Karakteristiske symptomer ved bihulehodepine inkluderer:

  • Et dypt og verkende ubehag i fremre delen av hodet, pannen og ansiktet
  • Hodepine som blir verre når du bøyer deg framover
  • Tett nese
  • Feber
  • Tannpine og vondt i kjeven

I tillegg til allergier er influensa og forkjølelse noen av de vanligste årsakene til bihulebetennelse. Vanligvis vil dette bli bra av seg selv med nok hvile og restitusjon. Det anbefales også å bruke damp fra varmt vann eller saltvannsløsninger for å løse opp i tette nesepassasjer og bihuler. Dersom du har vedvarende bihulebetennelse over lengre tid, eller som blir verre, bør du oppsøke fastlegen din for en konsultasjon.

– Vondtklinikkene: Vi er her for deg

Våre offentlig autoriserte klinikere ved Vondtklinikkene avdeling Eidsvoll Kiropraktorsenter og Fysioterapi på Eidsvoll Sundet har en særegen faglig interesse og kompetanse innen utredning, behandling og rehabilitering av muskel, sene, nerve og leddplager. Vi jobber målbevisst for å hjelpe deg med å finne årsaken til smertene og symptomene dine – og deretter hjelpe deg med å bli kvitt dem.

Gode råd og tiltak som kan redusere hodepine i hverdagen

Som nevnt tidligere i artikkelen kan sunne valg innenfor livsstil og kosthold bidra til å redusere hodepine. Å holde seg i regelmessig bevegelse og motta fysikalsk behandling er to aktive grep som kan fungere godt mot både stresshodepine og nakkehodepine. Regelmessig fysikalsk behandling er også en glimrende måte Andre gode råd inkluderer:

  • Få deg nok søvn: God søvnhygiene inkluderer å legge seg og stå opp til noenlunde samme tider hver dag. Også i helgene. Majoriteten av voksne er avhengig av syv timer søvn hver natt.
  • Regelmessig fysisk aktivitet: Å trene eller være i bevegelse flere ganger i uken er viktig. Dersom du synes at det er vanskelig å få inn nok aktivitet i hverdagen er det viktig å huske på at «alt teller». Ta trappene istedenfor heisen. Gå I et litt raskere tempo på vei hjem, og gjør noen øvelser før du legger deg.
  • Bedre holdning: En framoverlutet nakkestilling og bøyd rygg kan legge mer belastning mot nakkens muskler og ledd. Særlig øvre delen av nakken og nakkeovergangen. Husk også å ta regelmessige småpauser dersom du jobber mye foran dataskjermen.
  • Kutt ned på koffeininntaket: Kaffe har mange dokumenterte helsefordeler, men mer enn fire kopper om dagen kan bli i overkant. Noe som igjen kan bidra til hodepine. Her er det viktig å nevne at ikke alle opplever det, og at noen heller opplever hodepine dersom de ikke får i seg sitt daglige inntak av koffein (det er jo tross alt sentralnervestimulerende).
  • Hold deg hydrert: Å være dehydrert kan føre til hodepine. Derfor er det viktig med jevnlig inntak av væske gjennom dagen.
  • Unngå for mye smertestillende: Overforbruk av smertestillende, vanligvis definert som inntak av slike medikamenter i 10 eller flere dager i løpet av en måned, kan nemlig føre til det vi kaller medikamentell hodepine.

Tips: Bruk migrenelue for å roe hodepineanfall

Flere studier, inkludert meta-analyser, har vist at nedkjøling med spesiallagde migreneluer kan lindre hodepine.¹ Du oppbevarer hodepineluen i fryseren og tar den på ved hodepine. Klikk på bildet eller lenken for å lese mer om denne anbefalte migreneluen.

Helhetlig, tverrfaglig utredning og behandling av hodepine

Våre klinikere ved Eidsvoll Sundet Kiropraktorsenter og Fysioterapi har lang erfaring og høy faglig kompetanse innenfor klinisk utredning og behandling av hodepine og migrene. Hvis medisinsk indisert innehar våre kiropraktorer også henvisningsrett til bildediagnostisk utredning – dette kan være aktuelt hvis man for eksempel finner tegn på et skiveprolaps i nakken, eller at pasienten tidligere har vært involvert i en nakkesleng-ulykke. Det første steget mot en hverdag som ikke er preget av hodepine, er at man faktisk tar aktive grep og bestiller en konsultasjon. Sammen kan vi finne ut av hva som er dine underliggende årsaker og gradvis luke de bort – en etter en. Husk at det ellers er bare å ta kontakt med oss dersom du har spørsmål eller lurer på noe. For timebestilling har vi døgnåpen timebestilling.

VIDEO: 4 øvelser mot nakkehodepine

I denne videoen nedenfor viser kiropraktor Alexander Andorff, som er både allmennkiropraktor og idrettskiropraktor, fram et treningsprogram med øvelser mot nakkehodepine. Formålet med treningsprogrammet er å styrke nakkemusklene, samtidig som at man også gjør de mer fleksible og tøyelige.

Bli med i familien vår og abonner gratis på vår Youtube-kanal (klikk her – lenken åpner i nytt vindu).

På kanalen vår finner du en rekke gratis helseressurser og treningsprogrammer tilpasset for dine smertediagnoser.

Har du noen spørsmål? Eller vil du bestille en time hos oss?

Kontakt oss gjerne via en av våre kontaktmuligheter, kontaktskjema eller på vår Facebook-side hvis du har noen spørsmål. For timebestilling har vi døgnåpen online timebestilling – slik at du kan finne konsultasjonstiden som passer best for seg selv. Du kan også gjerne ringe oss innenfor klinikkens åpningstider, men hvis mulig foretrekker vi at du bruker online timebestilling. Våre dyktige behandlere ser fram imot til å hjelpe deg. Hvis du ikke bor i nærheten av Eidsvoll Sundet kan du se en oversikt over våre andre tilhørende klinikker her (Vondtklinikkene – Tverrfaglig Helse)

– Våre klinikere ved Eidsvoll Sundet Kiropraktorsenter og Fysioterapi er offentlig autorisert helsepersonell som alltid jobber for å være i førersetet innen faglig kompetanse på utredning og behandling av muskel, nerve og skjelettlidelser. Hvis du ikke er i nærheten, så kan du også se en oversikt over våre andre klinikker i landet her. Blant annet i Oslo.

Trykk her eller på bildet nedenfor for å gå til Eidsvoll Sundet Kiropraktorsenter & Fysioterapi sin online timebestilling.

(klikk på bildet ovenfor eller her for å se ledige timer)

Telefon: 64 80 81 10

Epost: Eidsvollkiropraktorsenter@outlook.com

Med de beste ønsker om god helse videre,

Det tverrfaglige teamet på Eidsvoll Sundet Kiropraktorsenter og Fysioterapi

Forskning og kilder: Hodepine foran på hodet og pannen – Årsaker og behandling

  1. Hsu et al, 2023. Cold intervention for relieving migraine symptoms: A systematic review and meta-analysis. J Clin Nurs. 2023 Jun;32(11-12):2455-2465.

Bilder og kreditering

Coverbilde: iStockphoto (lisensiert bruk). Stock photo ID: 531012945 Credit: Wavebreakmedia

Artikkel: Hodepine foran på hodet og pannen: Årsaker og behandling

Skrevet av: Våre offentlig autoriserte kiropraktorer og fysioterapeuter ved Vondtklinikkene Tverrfaglig Helse

Faktasjekket: Våre artikler baserer seg alltid på seriøse kilder, forskningsstudier og forskningstidsskrifter – slik som PubMed og Cochrane Library. Vennligst kontakt oss dersom du oppdager noe feil eller har kommentarer.

Eidsvoll Kiropraktorsenter og Fysioterapi
Latest posts by Eidsvoll Kiropraktorsenter og Fysioterapi (see all)
0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *