Slik Fikser man Fremoverlente Skuldre

Slik Fikser man Fremoverlente Skuldre

Sliter du med skuldersmerter og fremoverlente skuldre? Veldig ofte kan fremoverlente skuldre bety feilfunksjon i skulderens leddkapsel, sener og bløtvev.

Heldigvis er det også slik at dette er noe som kan gjøres noe med – og som kan bli betydelig bedre. Måten vi behandler denne problemstillingen er helhetlig og består av en kombinasjon av manuelle behandlingsteknikker (mobilisering, bløtvevsarbeid), spesialteknikker (laserterapi, intramuskulær akupunktur) og hjemmeøvelser. Forskning har også vist at leddbevegelighet mellom skulderbladene har mye å si for skulderfunksjonen.

 

I denne artikkelen vil du blant annet lære mer om:

  • Symptomer og Kliniske Tegn ved Fremoverlente Skuldre
  • Funksjonell Behandling av Anterior Glide Syndrom
  • Øvelser og Trening mot Framskutt Skulder (inkludert VIDEO)

 

Symptomer og Kliniske Tegn ved Fremoverlente Skuldre

Først og fremst er det viktig å merke seg at ikke alle med fremoverlente skuldre har fryktelig vondt. Men det er også viktig å bemerke at slike feilfunksjoner gjerne kan føre til smerter over tid, så det er ofte lurt å ta tak i problemet før det eskalerer.

 

Fremskutt skulderstilling er kjent på engelsk som anterior humeral glide syndrome. Altså, på godt norsk, at hodet til humerus (overarmsbeinet) har forflyttet seg framover i selve skulderskålen. Noe som gjerne resulterer i den karakteristiske avrundende skulderholdningen. Her må vi også huske på at hvis skulderne blir ‘dratt framover’, så vil dette også føre til endret nakke- og hodeposisjon og en mer lut ryggholdning.

 

Det er gjerne visse symptomer vi ser oftere ved fremoverlente skuldre – disse inkluderer:

 

  • Redusert Skulderbevegelighet

Grunnet den endrede posisjonen i skulderleddet, så vil det kunne oppstå smerter når man løfter armen opp foran seg eller ut til siden over skulderhøyde.

  • Smerter Foran på Skulderen

Det framoverposisjonerte hodet på overarmsbeinet legger trykk på leddkapselen, muskler, sener og nervevev. Som fører til smertesensitivitet og trykkømhet i det påvirkede området.

  • Økte Smerter ved eller Etter Bruk

Et skulderledd hvor en sentral biomekanisk komponent (hodet på overarmsbeinet) ligger for langt framover vil, naturlig nok, føre til et endret bruksmønster. Dette innebærer blant annet overbruk av visse muskler og sener, samt at selve leddkapselen kan bli feilbelastet – som igjen kan føre til smerter underveis eller etter bruk.

 

– Feilfunksjon i skulderen kan gi ‘følgefeil’

Skulderne er, som du skjønner, essensielle når det kommer til det å opprettholde god funksjon i armene, øvre rygg og nakke. Hvis man har redusert funksjon i skuldrene så utvikler man gjerne kompenseringsmekanismer. Manglende bevegelse i skulderne fører til økt stivhet i nakken og øvre rygg grunnet mindre bevegelse i hverdagen. Dette kan blant annet føre til:

 

  • Dårlig Nattesøvn og Nattesmerter
  • Irritasjon eller Avklemming i Skulderen
  • Mindre Skulderbladsbevegelighet
  • Stråling fra Skulderen ned i Armen (Myofasciell Impingement)
  • Økt Forekomst av Nakkesmerter

 

Funksjonell Behandling av Fremoverlente Skuldre (Anterior Glide Syndrom)

Behandlingen vi gir er tilpasset i henhold til funnene som gjøres ved en grundig undersøkelse under førstegangskonsultasjonen. Det er denne som legger grunnlaget for hvordan man legger opp selve behandlingsopplegget og hvilke teknikker man benytter seg av, men det er allikevel visse behandlingsteknikker vi fokuserer ekstra mye på ved fremoverlente skuldre.

 

Behandlingen har som formål å løse opp i følgende biomekanisk problematikk:

 

  • Dysfunksjonelt Bløtvev

Rundt og i et område som er rammet av feilfunksjon og smerter vil det dannes skadevev. Dette bløtvevet har redusert funksjon, økt smertesensitivitet og dårligere mikrosirkulasjon. Ved å bryte ned dette skadevevet med en blanding av ulike teknikker vil vi kunne gi bedre funksjon og elastisitet – som igjen tar bort deler av trykket mot skulderen.

 

  • Muskulær Ubalanse

Når skulderen er forflyttet framover, så får vi et endret bruksmønster i forhold til nærliggende muskulatur. Dette innebærer at vi vil se en overaktivitet og forkortet størrelse i det vi kaller de bakre rotasjonsmusklene. Blant annet infraspinatus, teres minor og deltoideus – som alle, dersom de er for korte, vil bidra til å dra skulderleddet framover. Subscapularis er en viktig muskel, som bidrar til å trekke skulderen bakover, som det også legges mye fokus på.

 

  • Redusert Skulderleddsbevelighet og Restriktiv Leddkapsel

For at skulderposisjonen skal kunne være sentralisert, så må man ha nok fleksibilitet i selve leddkapselen og skulderleddet. Ved bruk av manuelle teknikker og mobilisering, samt kiropraktisk spinal manipulasjon av ryggen, kan man i visse tilfeller gjenopprette og normalisere denne.

 

Vi bruker blant annet følgende teknikker for å hjelpe deg med skuldersmertene:

 

Hvis du ønsker at vi skal undersøke og behandle dine skulderplager, så kan du kontakte oss eller bestille en konsultasjon via online booking. Vi skal gjøre vårt ytterste for å få deg tilbake til en hverdag som ikke er preget av smerter.

 

Treningsvideoer: Øvelser mot Fremoverlente Skuldre

Funksjonelle øvelser og trening mot fremoverlente skuldre må adressere flere faktorer. Det blir derfor mer riktig å dele inn oppgaven i to – en del av treningen som går ut på å styrke de relevante musklene og en annen del som jobber med å løse opp i restriktiv bevegelse. Nøkkelen ligger i dedikasjon og rutine, for dette er treningsøvelser som man, for best resultater, må gjøre over lengre tid, 4-6 måneder, for å få langvarige resultater.

 

Som du også ser, så benyttes det treningsstrikker for å få belastningen fra riktige vinkler – dette er for å sørge for riktig muskelinvolvering ved treningen.

 

Nedenfor vil du se to treningsvideoer utviklet av vår egen kiropraktor Alexander Andorff. Den første fokuserer mer på styrkeøvelser, og den andre har mer fokus på skulderbevegelighet. Vi ber dòg om at du utviser hensyn ved utførelse og at du tilpasser i henhold til egen sykdomshistorikk.

 

VIDEO: Styrkeøvelser for Skuldrene med Treningsstrikk

VIDEO: 8 Øvelser mot Fremoverlente Skuldre 

Bli med i familien og abonner på vår Youtube-kanal (klikk her – lenken åpner i nytt vindu).

På kanalen finner du en rekke helseressurser og treningsprogrammer tilpasset for dine smertediagnoser.

 

Ta Tilbake den Smertefrie Hverdagen

Vi er levende opptatt av at du skal få bedre funksjon i muskler, ledd, nerver og sener. Våre klinikere jobber alltid med å være i eliten innen utredning og behandling av muskuloskeletal problematikk. Våre offentlig autoriserte klinikere hjelper deg med å forstå hvorfor du har vondt og deretter med å bli kvitt smertene.

 

Våre moderne kiropraktorer og klinikere innehar også både henvisningsrett og sykmeldingsrett – dersom dette skulle vise seg å være nødvendig for en optimalisert forbedring.

 

Spørsmål eller noe du lurer på? Eller vil du bestille en konsultasjon for problematikken din?

Dersom du har spørsmål så kan du gjerne kontakte oss via en av våre kontaktmuligheter eller på vår Facebook-side. Hvis du ønsker å sette opp en konsultasjon så har vi også døgnåpen online booking (klikk her – lenken åpner i nytt vindu) – slik at du kan finne den timen som passer best for akkurat deg.

 

Vi gleder oss til å hjelpe deg tilbake til den hverdagen du fortjener – en smertefri hverdag.

 

 

Med de beste ønsker om god helse videre,

Det tverrfaglige teamet på Eidsvoll Kiropraktorsenter og Fysioterapi

 

– Trykk her for kontaktinformasjon og for å se ledige timer.

 

Kilder, forskning og referanser:

1. Escamilla et al. Optimal management of shoulder impingement syndrome. J Sports Med. 2014.

2 replies
  1. Joachim
    Joachim says:

    Hei, jeg har fremoverlente skuldre (avklemming i skulderen) og har begynt å forebygge dette. Det jeg lurer på er for eksempel øvelse nr 8 i deres video med øvelser mot fremoverlente skuldre. Jeg kjenner at det gjør vondt i skuldrene når jeg gjør denne øvelsen, skal jeg fortsette med denne øvelsen da? eller kan det være at jeg har andre problemer med skuldrene enn bare fremoverlente skuldre?

    Svar
    • Eidsvoll Kiropraktorsenter
      Eidsvoll Kiropraktorsenter says:

      Hei Joachim! 8:e øvelse er abduksjon (sidehev) uten motstand. Smerter ved abduksjon med kun gravitasjonsmotstand kan f.eks. indikere at du har en seneskade i supraspinatus. Dette er noe man kan undersøke klinisk i klinikken vår. Vi har også henvisningsrett til bildediagnostisk undersøkelse dersom det blir behov for dette.

      Svar

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *