Vondt Mellom Ribbeina (Interkostale Smerter)

Vondt Mellom Ribbeina (Interkostale Smerter)

Å ha vondt mellom ribbeina heter interkostale smerter. Vondt mellom ribbeina kan, i tillegg til smerter, påvirke pust, fordøyelse og refluks. Smertene kan også ofte kjennes i brystryggen også.

Costa er latin for ribbein – i Norge har dette blitt endret til kosta. Inter betyr «i mellom». Derav refererer interkostale til området mellom ribbeina. Muskelsmerter og muskelspenninger i dette området heter interkostale myalgier. Hvis det forekommer nervepåvirkning, i de mer betydelige tilfellene , kalles dette interkostal nevralgi – og inkluderer da også nevropatiske smerter.

 

– Kan påvirke pust, refluks og matlyst

Grunnet den anatomiske plasseringen, hvor de interkostale musklene og ribbeinkassen, omkranser lungene og organene, så kan betydelig feilfunksjon også påvirke mer enn man tror. Generelt sett gjør ribbeinsmerter det vanskelig å vri overkroppen, puste som normalt og å legge trykk på brystet. Studier har vist at normal pusting har positiv effekt på forhindring av halsbrann og refluks. Riktig pusting (normalt lungeutslag) kan også gi symptomlindring til pasienter med refluks.¹

 

– Påvirker hverdagen negativt

Flere pasienter med ribbeinsmerter melder også ofte om høyere forekomst av halsbrann, samt påvirket matlyst og fordøyelse. En mulig årsak vedrørende dette er at hvis mellomgulvet og lungene påvirkes negativt vil dette naturlig nok få konsekvenser for nærliggende strukturer. Konsekvenser kan innebære dårligere pusteteknikk, redusert matlyst og endringer i fordøyelsen (grunnet endrede matvaner).

 

Tips: Nederst i artikkelen viser vi fram en video hvor kiropraktor Alexander Andorff viser fram mobiliseringsøvelser for øvre rygg og brystryggen. Slike øvelser kan stimulere sirkulasjon og løse opp i muskelspenninger rundt ribbeina.

 

Moderne Utredning, Behandling og Rehabilitering ved Vondt i Ribbeina

Grunnet viktigheten av god funksjon i brystryggen og ribbeinkassen tilrådes man å få slike smerter undersøkt tidlig. En av våre moderne kiropraktorer eller fysioterapeuter vil starte undersøkelsen med en historietagning, hvor man går gjennom symptomer og sykdomshistorikk. Deretter følger en funksjonell og klinisk undersøkelse – hvor man kartlegger funksjon, samt hvilke muskler og ledd som er ømme eller smertefulle. Våre kiropraktorer innehar også henvisningsrett til MR utredning dersom dette vurderes medisinsk indisert (for eksempel hvis smertene har tilkommet etter et fall).

Eidsvoll Sundet Kiropraktorsenter og Fysioterapi er en del av det faglige nettverket Vondtklinikkene. Våre klinikkavdelinger ved Vondtklinikkene (klikk her for fullstendig oversikt over våre klinikker), inkludert i Oslo (Lambertseter) og Viken (Eidsvoll Sundet og Råholt), innehar en særegent høy faglig kompetanse innen utredning, behandling og rehabilitering av brystryggsmerter og interkostale smerter. Ta kontakt med oss dersom du ønsker hjelp av terapeuter med ekspertise innen disse fagområdene.

 

Interkostale Muskelsmerter (Interkostale Myalgier)

I denne delen av artikkelen vil vi se nærmere på tre muskler som på egenhånd, eller samlet sett, kan gi grunnlag for smertene du opplever i ribbeina. Her ser vi også nærmere på tilhørende triggerpunktmønster / smertemønster – altså hvilke områder de kan referere smerter til.

  • Musculus serratus anterior
  • Musculus rhomboideus
  • Musculus iliocostalis thoracis

[Figur 1: Musculus serratus anterior]

Musculus Serratus Anterior (Fremre sagmuskel)

På illustrasjonen ovenfor (figur 1) kan du se musculus serratus anterior. På norsk blir denne gjerne kalt for fremre sagmuskel. Muskelen går på siden langs ribbeina, og bidrar blant annet til bevegelse og stabilisering av skulderbladet. Serratus anterior kan bli forkortet og anspent hvis man sitter for mye, og jobber for mye på PC, som jo mange av oss gjør i forbindelse med kontorarbeid.

 

– Kan gi smerter på siden av ribbeina, armhulen og innsiden av armen

Muskelsmerter fra serratus anterior kan gi refererte smerter og spenninger på siden av ribbeina, ofte med hovedkjenning i området på flanken i linje med armhulen. I tillegg til dette kan man også oppleve smerter på innsiden av skulderbladet og ned mot innsiden av armen – noen ganger helt ned til lillefingeren. Ved denne typen av muskelspenninger kan daglig påføring av gjenbrukbar varmepakning være et godt egentiltak. Du bruker den ved å varme den opp i mikroen (eller varmt vann), og holder den (eller fester den med festebåndet) mot det anspente området. Varmen gir økt blodsirkulasjon som kan bidra til å løse opp i spenningene.

 

Tips: Gjenbrukbar varmepakning for å løse opp opp muskelspenninger (åpner i nytt leservindu)

En gjenbrukbar multipakning, kan brukes som varmepakning og kjølepakning, og er et smart egentiltak ved frossen skulder – i alle faser. Varmepakningen kan øke blodsirkulasjonen inn mot den stive og vonde skulderleddkapselen. Trykk på bildet eller her for å lese mer om denne.

 

– Vondtklinikkene: Vi Hjelper deg med Ribbeinsmerter og Brystryggplager

Kiropraktor Sindre Rydvang

Våre offentlig autoriserte klinikere ved Vondtklinikkene avdeling Eidsvoll Kiropraktorsenter og Fysioterapi på Eidsvoll Sundet har en særegen faglig interesse og kompetanse innen utredning, behandling og rehabilitering av ribbeinsmerter og brystryggplager. Vi jobber alltid målbevisst for å hjelpe deg med å finne årsaken til smertene og symptomene dine – og deretter hjelpe deg med å bli kvitt dem.

 

 

[Figur 2: Musculus rhomboideus med tilhørende smertemønster]

Musculus Rhomboideus

Rhomboideus er en muskel som fester på innsiden av skulderbladet og inn mot flere av ryggtaggene i brystryggen. Muskelen kan blant annet gi grunnlag for dype, verkende smerter på innsiden av skulderbladet og i tilhørende ribbeinsfester. Denne er altså mer aktuell dersom du opplever smerter i ribbeinene på baksiden. Men, som nevnt tidligere, er det ofte flere muskler involvert samtidig ved interkostale smerter.

 

– Et godt egentiltak for smerter i ribbeinsområdet på innsiden av skulderbladet

For å komme til dette området kan man bruke en triggerpunktball, og legge seg flatt ned på denne. La deretter massasjeballen jobbe inn mot muskelen, samtidig som du beveger lett på ryggen, i cirka 1 minutt. Muskelarbeid, triggerpunktbehandling og leddmobilisering kan også ha god effekt på denne typer muskelsmerter.

 

Tips: Triggerpunktball mot muskelknuter (åpner i nytt leservindu)

De aller fleste av oss har egentlig godt av å ha en triggerpunktball tilgjengelig. Ballen er utformet med en slik hardhet at du enkelt kan bruke den til å massere inn mot anspente og ømme muskelknuter. Trykk på bildet eller her for å lese mer om denne. Bruk den cirka 1 minutt pr muskelpunkt.

 

[Figur 3: Smertemønster fra iliocostalis thoracis vil variere basert på påvirket nivå]

Musculus Iliocostalis Thoracis

Iliocostalis betyr mellom ribbeina. Thoracis refererer til brystryggen – altså de tolv ryggvirvlene fra T1 (mot overgangen til nakken) til T12 (mot overgangen til korsryggen). I illustrasjonen ovenfor vises refererte smertemønster fra brystryggsvirvel 11 (T11) og brystryggsvirvel 5 (T5). Som du ser har disse forskjellige mønstre og gir ulike smerter.

 

– Iliocostalis thoracis: 2 x 12 triggerpunkter

Men det som er superviktig å merke seg her er omfanget av mulige smertemønstre. Hvert enkelt nivå kan nemlig referere smerter til både framside og bakside av tilsvarende ribbeinsnivå. Som du forstår er dette meget viktige områder når det kommer til kartlegging av smerter i ribbeina. Disse musklene er direkte assosiert med funksjon og bevegelighet i brystryggen (T1-T12).

 

Samspillet Mellom Brystryggen og Ribbeinsfunksjon

Ribbeina fester inn i brystryggsvirvlene – fra nivå T1 til nivå T12. Ved redusert funksjon og bevegelighet i brystryggsvirvlene, for eksempel grunnet fasettleddslåsninger eller artrose, kan dette påvirke både ribbeinskassen og tilhørende muskulatur. Nettopp derfor er det viktig med en helhetlig tilnærming når det kommer til denne typen av smerter – hvor man adresserer både leddbevegelighet og muskulære spenninger.

 

Behandling av Interkostale Smerter

Ved denne typen smerter starter man gjerne med lettere muskulære teknikker og skånsom leddmobilisering. Hovedformålet er å løse opp i muskelspenninger og stimulere normal bevegelighet i tilhørende ledd. Vanlige behandlingsteknikker som ofte benyttes kan inkludere en blanding av:

  • Fysioterapi
  • Idrettsakupunktur
  • Laserterapi
  • Leddmobilisering
  • Moderne kiropraktikk
  • Traksjonsbehandling
  • Triggerpunktbehandling

Det er godt dokumentert at fysikalske behandlingsmetoder, muskelarbeid og intramuskulær akupunktur kan ha positiv effekt mot denne typen smerter – og interkostal nevralgi.²

 

«Hos våre behandlere, både fysioterapeuter og moderne kiropraktorer, vil alltid rehabilitering – i tillegg til behandlingen – være en sentral komponent av behandlingsforløpet. Her vil klinikeren kartlegge funksjon og eventuelle restriksjoner i muskler, sener, ledd og nerver. De vil informere deg fortløpende om funn, og foreslå individualiserte behandlingsplaner og rehabiliteringsøvelser.»

 

Øvelser og Trening ved Vondt Mellom Ribbeina

Øvelser blir tilpasses etter hvor omfattende smertene dine er. Det tilrådes å få smertene utredet og vurdert av offentlig autorisert kliniker. Terapeuten vil deretter, basert på funksjonelle funn, sette opp en behandlingsplan og gi et individualisert tilpasset program med rehabiliteringsøvelser. Øvelsene må også ta hensyn til at pasienten kan ha vanskeligheter med å vri på overkroppen og å puste ordentlig inn og ut. I neste del av artikkelen kan du se et forslag med øvelser mot smerter mellom ribbeina. Husk å tilpasse i henhold til egen sykdomshistorikk.

 

VIDEO: 7 Øvelser mot Stiv Brystrygg

I denne videoen nedenfor viser kiropraktor Alexander Andorff, som er både allmennkiropraktor og idrettskiropraktor, fram et treningsprogram mot stivhet og spenninger i brystryggen og ribbeinsfestene. Programmet kan utføres en gang daglig.

Bli med i familien vår og abonner gratis på vår Youtube-kanal (klikk her – lenken åpner i nytt vindu).

På kanalen vår finner du en rekke gratis helseressurser og treningsprogrammer tilpasset for dine smertediagnoser.

 

Har du noen spørsmål? Eller vil du bestille en time hos oss?

Kontakt oss gjerne via en av våre kontaktmuligheter, kontaktskjema eller på vår Facebook-side hvis du har noen spørsmål. For timebestilling har vi døgnåpen online timebestilling – slik at du kan finne konsultasjonstiden som passer best for seg selv. Du kan også gjerne ringe oss innenfor klinikkens åpningstider, men hvis mulig foretrekker vi at du bruker online timebestilling. Våre dyktige behandlere ser fram imot til å hjelpe deg. Hvis du ikke bor i nærheten av Eidsvoll Sundet kan du se en oversikt over våre andre tilhørende klinikker her (Vondtklinikkene – Tverrfaglig Helse)

 

– Våre klinikere ved Eidsvoll Sundet Kiropraktorsenter og Fysioterapi er offentlig autorisert helsepersonell som alltid jobber for å være i førersetet innen faglig kompetanse på utredning og behandling av muskel, nerve og skjelettlidelser. Hvis du ikke er i nærheten, så kan du også se en oversikt over våre andre klinikker i landet her.

 

Trykk her eller på bildet nedenfor for å gå til Eidsvoll Sundet Kiropraktorsenter & Fysioterapi sin online timebestilling.

 

(klikk på bildet ovenfor eller her for å se ledige timer)

Telefon: 64 80 81 10

Epost: Eidsvollkiropraktorsenter@outlook.com

 

Med de beste ønsker om god helse videre,

Det tverrfaglige teamet på Eidsvoll Sundet Kiropraktorsenter og Fysioterapi

 

Forskning og Kilder

  1. Qiu et al, 2020. The effect of breathing exercises on patients with GERD: a meta-analysis. Ann Palliat Med . 2020 Mar;9(2):405-413.
  2. Fazekas et al, 2022. Intercostal Neuralgia. PubMed. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2023 Jan-.

 

Artikkel: Vondt Mellom Ribbeina (Interkostale Smerter)

Skrevet av: Våre offentlig autoriserte kiropraktorer og fysioterapeuter ved Eidsvoll Sundet Kiropraktorsenter og Fysioterapi

Faktasjekket: Våre artikler baserer seg alltid på seriøse kilder, forskningsstudier og forskningstidsskrifter – slik som PubMed og Cochrane Library. Vennligst kontakt oss dersom du oppdager noe feil eller har kommentarer.

 

FAQ: 5 Vanlige Spørsmål om Vondt Mellom Ribbeina

1. Kan man ha vondt i ribbeina på begge sider?

Ja, absolutt. Smerter under og i mellom ribbeina kan forekomme på begge sider – eller bare på en side (venstre side eller høyre side).

2. Er det vanlig at jeg har vondt under ribbeina når jeg hoster?

At hosting er en forverrende faktor skyldes den plutselige sammentrekningen i muskulatur – og det raske rykket som forekommer ved selve hostet. Det samme kan skje ved nysing. Ved mer betydelige tilfeller kan selv det å puste dypt gjøre vondt i ribbeina.

3. Har gravide oftere vondt under ribbeina?

Ja, graviditeten og svangerskapet fører til flere forandringer i holdning og plassforhold i magen. Etterhvert som fosteret vokser blir organene klemt sammen, og dette gir betydelig høyere sjanse for sure oppstøt og halsbrann. Noe som igjen kan gi grunnlag for vondt under ribbeina. I tillegg til dette blir kroppsholdningen mer lutrygget i brystryggen – som igjen legger mer belastning på ribbeina og tilhørende muskulatur.

4. Hva kan årsaken være til smerter under ribbeina i ryggen?

Både musculus rhomboideus og musculus iliocostalis thoracis kan gi smerter under ribbeina i ryggen. Andre årsaker kan innebære torakal leddlåsning eller interkostal nevralgi.

5. Opplever vondt i ribbeina når jeg jogger. Hva kan det skyldes?

Når vi jogger stiller musklene og kroppen høyere krav til oksygenopptak. Dette fører til økt antall innpust og utpust. En konsekvens av dette er at også musklene og ribbeinskassen må heve seg og trekke seg sammen igjen hyppigere enn vanlig. Et resultat av dette kan innebære smerter i ribbeina og ribbeinkassen.

Eidsvoll Kiropraktorsenter og Fysioterapi
Følg oss:
Latest posts by Eidsvoll Kiropraktorsenter og Fysioterapi (see all)
0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.